Úvod Společenská odpovědnost firem Vzdělávání a Inovace Dotace Aktuálně Aktivity CSR v ÚK Kalendář akcí O nás

Fakta a mýty

Mýtus 1:

Společenská odpovědnost firem je jen pro velké firmy, které mají možnost zaměstnávat CSR manažera.“

Koncept společenské odpovědnosti není náročný, a proto jej mohou realizovat snadno i malé a střední firmy. Obecně řečeno, CSR je vše, co děláte, děláno odpovědně. Není třeba provádět složité audity CSR, stačí, aby na počátku stála dobrá vůle zamýšlet se nad činností a provádět pracovní úkony odpovědně, hospodárně a seriozně. Stejně tak není zapotřebí zavádět složité CSR směrnice. Přístup ke společenské odpovědnosti spočívá rovněž v krátkém kodexu přišpendleném na firemní nástěnce. Postačí, aby kodex obsahoval tři cíle vytyčené na měsíc, jež budou nadále rozšiřovány. Společenská odpovědnost, v rovině environmentální, tak může být výměna klasických odpadkových košů za koše na tříděný odpad. Z hlediska dobrých vztahů s místní komunitou můžeme odpovědnost spatřovat také v poskytnutí neplaceného volna pro zaměstnance, který vede dětské tábory. Na úrovni ekonomické jde například o zavedení kodexu pro odpovědné podnikání, jenž bude zahrnovat pravidla pro přijímání darů, správné komunikace s obchodními partnery či návod na stanovení férového přístupu k subdodavatelům.

 

Mýtus 2:

„Být společensky odpovědnou firmou je drahé.“

Opak je pravdou. Být společensky odpovědnou firmou znamená upevňovat své postavení na trhu skrze tvorbu zdravé a hospodárné firmy. Jednotlivá opatření, která tvoří společenskou odpovědnost, přinášejí nemalé úspory. Například, odpovědný přístup k nakládání s odpady vede k předcházení vysokých pokut. Vytváření příjemného pracovního prostředí a férový přístup k zaměstnancům je cestou k upevňování zaměstnanecké loajality a snížení nákladů spojených s náborem nových pracovníků v případě vysoké fluktuace zaměstnanců. Drobná opatření typu podávání kohoutkové vody namísto balené, instalace kvalitní tiskárny na chodbě místo tiskárny v každé kanceláři, to a mnohé další přináší firmám statisícové úspory.

 

Mýtus 3:

„Být společensky odpovědnou firmu znamená dávat dary.“

Koncept společenské odpovědnosti firem se velmi často a mylně zaměňuje s filantropií. Filantropie je omezená na rozdávání finančních, materiálních či nemateriálních darů. Společenská odpovědnost firem je koncept daleko širší. CSR, jak je v anglickém překladu společenská odpovědnost firem nazývána, stojí na 3 pilířích: people – planet – profit. Tedy, odpovědný přístup firmy spočívá jednak v odpovědném přístupu k lidem (všem, kteří přicházejí s firmou v kontakt: zaměstnanci, subdodavatelé, obchodní partneři, akcionáři, komunita, ve které působí atd.), k planetě (firma se musí chovat šetrně k životnímu prostředí) a také k profitu (zisk má být generován odpovědně tj. bez korupce, bez střetu zájmů, bez neférového rozdílení zisku). Filantropie je tudíž pouze součástí CSR.

 

Mýtus 4:

„Být společensky odpovědnou firmou podrývá možnost být konkurenceschopnou firmou.“

Společensky odpovědná firma je firmou, která dbá o svůj image. Firma, jenž se nechová společensky odpovědně, může v budoucnu čelit kauzám, které mohou přímo zavinit její zánik. Případy bojkotů zboží ze strany zákazníků z důvodu neetického chování firmy  jsou četné. Jako příklad lze uvést firmu H&M, která se musela vypořádat s odmítáním textilního zboží, pro jehož výrobu využívala dětskou práci. S ohledem na neetické zacházení se zaměstnanci vzdorovala bojkotu produktů potravinářská firma Chiquita. Podobně na svůj neetický přístup k pracovníkům subdodavatelů doplatila i firma Apple. Mezi další firmy potýkající se s odmítavým přístupem ze strany zákazníků lze zařadit firmu Tiffany a DeBeers za prodeje diamantů z válečných zón či firmu Shell za znečišťování prostředí těžby ropy v deltě Nigeru. Nyní již všechny výše uvedené společnosti vidí v důsledném dodržování zásad společenské odpovědnosti jedinou cestu, jak zachovat a posílit své postavení na trhu. Firmy, které nerespektují potřeby, přání a očekávání zákazníků, své setrvání na trhu naopak vážně poškozují. Přestože v České republice nemají zákazníci ve zvyku bojkotovat zboží tak, jak je tomu v zahraničí, stále platí, že být společensky odpovědnou firmou se vyplácí. Takováto společnost je atraktivním zaměstnavatelem a má možnost přilákat ty nejlepší pracovníky. Práce pro zaměstnavatele se skvělým image je totiž prestižní záležitostí. A právě schopnosti, dovednosti a zkušenosti těchto zaměstnanců tvoří klíč k rozvoji podniku a upevnění jeho postavení na trhu.

 

Mýtus 5:

„CSR je jen PR, prázdná bublina.“

CSR může být jen PR, pokud je takto zneužito, ale není to pravidlem. V zásadě v současné chvíli vidíme více příkladů dobrého CSR s nulovým PR. Jedná se zejména o malé a střední firmy, které nemají kapacity medializovat své aktivity, ale právě ony jsou důležitými lokálními zaměstnavateli a z důvodu nízké míry anonymity se chovají o to více eticky a korektně. Tyto malé a střední podniky podporují často aktivity komunit, jako například místní fotbalový klub nebo výstavbu dětského hřiště, aniž by se tím pyšnily. Taktéž jsou odpovědné k životnímu prostředí, protože více než firmy velké počítají a efektivně nakládají se zdroji, optimalizují.

 

Mýtus 6:

„Být společensky odpovědnou firmou stojí čas a peníze, není kde brát nápady.“

Luxus, kterým je zaměstnávání manažera společenské odpovědnosti, si mohou dovolit jen větší firmy. Ty často tuto pozici spojují s agendou manažera komunikace či personalisty. Přesto, jak malé firmy, tak ty velké, nemusí vynakládat čas a peníze na tvorbu své politiky CSR. Dobré nápady existují a jsou volně přístupné. Cílem řady neziskových organizací je předkládat firmám jasné a stručné návody k realizaci společensky odpovědných aktivit. V rámci platforem, které se CSR dlouhodobě věnují, mohou „začátečníci“ získat cenné zkušenosti za minimální finanční obnos a čas. V případě, že firmy nemají zájem tvořit platformu, kde k výměně zkušeností dochází, mohou navštívit některý z portálů věnovaných CSR. Další možnost, jak získat cenné informace spočívá v bezplatné konzultační službě.

 

Mýtus 7:

„Společensky odpovědná firma nerozvazuje pracovní poměr se svými zaměstnancemi.“

Bohužel není možné, aby firma nepropouštěla své zaměstnance. Pokud si to vyžádají okolnosti – nastane ekonomická recese, dojde k poklesu odbytu zboží či služeb, ke změně technologických postupů atd. – i firma, která se proklamuje a jedná společensky odpovědně, je občas vlivem nepříznivých okolností nucena rozvázat pracovní poměr s některými ze svých pracovníků. A v této chvíli přichází na řadu její odpovědnost, která spočívá právě ve způsobu propuštění. Zaměstnanci by měli být o ukončení pracovního poměru řádně a včasně informováni, měl by jim být sdělen důvod a případně nabídnuto školení, jež by jim usnadnilo získání nového zaměstnaní. Jedná se například o kurzy psaní životopisu, jak se správně připravit na přijímací pohovor apod. Tedy, být odpovědnou firmou znamená jednat se svým zaměstnancem korektně i ve chvíli, kdy opouští firmu. Na podporu odpovědného a lidského přístupu k propouštění zaměstnanců je možné, za určitých podmínek, ve spolupráci se státními orgány využít finančních prostředků globalizačního fondu (Evropský fond pro přizpůsobení se globalizaci (EGF)).

 

 




Související odkazy

Globalizační fond



Naši partneři

copyright © 2012 CSR PORTAL - provoz webových stránek sponzoruje Skupina Progresivní Aliance
Socialistů & Demokratů v Evropském parlamentu   /    design © martindesign.cz
Texty a fotografie zde použité jsou vlastnictvím serveru CSR PORTAL a jsou chráněny dle autorského zákona.
Jejich použití je možné pouze s písemným svolením autora a uvedením odkazu na zdroj: www.csrportal.cz